• اعتراض شدید وزیر بهداشت: شعله هرگونه تصمیم آتش ‌به ‌اختیار دامن نظام سلامت و اقتصاد کشور را خواهد گرفت

    ناظر. وزیر بهداشت به اقدام ناگهانی وزارت صمت درباره بازگشایی مشاغل و مراکز کسب و کار اعتراض شدید کرد.

  • اعلام وضعیت سفید برای بیمارستان‌های گیلان نابخردانه است

    ناظر. این مدیر جذاب نمی‌داند که این نامه چه میزان بار قانونی برای خود او ممکن است داشته باشد که بدون ذکر استنادات لازم و صرفا با قید تغییر در شرایط، وضعیت را سفید اعلام نموده است.

  • تعویق وام‌های قرض‌الحسنه، نذر کردن روغن ریخته برای امامزاده است

    ناظر. سیاستگذاران نشان داده‌اند که گوش‌های بسته و دهان‌های باز دارند و در عالم سیاست، گربه ‌صفتی نیز سکه رایج است.

  • آقای روحانی! چرا جان مردم را به خطر می اندازید؟

    ناظر. چرا اینقدر اصرار به بازگشایی سریع بانکها و ادارات دارید؟/ بیش از یکماه است که خودتان به شدت رعایت می کنید و تمامی جلسات تان را از طریق ویدئو کنفرانس مدیریت می کنید و در جلسه هیأت دولت نیز فقط خودتان با نفر بغل دستی چند متر فاصله دارید!!!/ چنانچه عده ای ناآگاه و یا بی وجدان، موقعیت بحرانی کشور را درک نکرده و به توصیه ها و اخطارهای مقامات مسئول و "ستاد مقابله با کرونا" توجه نکرده و نمی کنند باید با آنان شدیدترین برخوردها را انجام داد!!/ وقتی که مجلس شورای اسلامی بطور کامل تعطیل است و برخی از دستگاههای وابسته به دولت و حتی تمامی مجموعه های خصوصی و غیردولتی نیز تقریباً تعطیل و یا نیمه تعطیل میباشند، پس چرا دولت به باز بودن و فعالیت بانکها و ادارات در این ایام بحرانی اصرار می ورزد؟

  • از شایعه تا واقعیت؟!

    ناظر. هيچ گونه تغييري در نحوه محاسبه قيمت برق رخ نداده و اقلام عوارض و آبونمان كماكان براساس مبلغ صورتحساب و تعداد روزهاي دوره از طريق پيامك به شماره تلفن همراه مشترک اعلام می شود

  • امیدواریم گوش مسئولان, مانند گوشی هایشان نباشد

    ناظر. حدود 90 درصد از کارگران زیرخط فقر هستند و دولت توجهی به آنها ندارد/ اکثر حمایتی های دولتی ها در کلام خلاصه و به مرحله عمل نمی رسد/ پرداخت نهایتاً‌ 600 هزار تومانی دولت مگر چقدر می تواند به آنها برای امرار معاش زندگی کمک کند در شرایطی که به گفته ی نمایندگان کارگران حداقل سبد معیشت کارگران 4 میلیون و 940 هزار تومان است

انتشار :
  بیمارستان پورسینا پس از هیئت امنایی شدن، شاهد تحولات چشمگیری در بخشهای مختلف بوده است

بیمارستان پورسینا پس از هیئت امنایی شدن، شاهد تحولات چشمگیری در بخشهای مختلف بوده است


حسن سامری. اگر بخواهیم سلامت در سطح کشور ارتقاء یابد همه سازمانها و دستگاهها باید به درجات مختلف در آن سهیم و فعال باشند. وجود مراکز بهداشتی و درمانی در کشور موجب افزایش اعتماد به نفس مردم در جامعه می شود. نیاز مردم به ارائه خدمات مطلوب بهداشت و درمان یک نیاز ضروری است و ما نیازمند جامعه ای سالم، شاداب و امیدوار هستیم که این امر در سایه تلاش و پشتکار محقق می شود. ارائه خدمات درمانی در حد استاندارد قابل قبول به تجهیزات ، امکانات و نیروی انسانی لازم و کافی نیازمند است ضمن اینکه سلامت عرصه ای نیست که تنها به ارگان، سازمان و یا وزارتخانه ای خاص معطوف باشد. بیمارستانهای دولتی  یکی از مراکزی هستند که خدمات درمانی ارائه می دهند. بعد از انقلاب و با افزایش چشمگیر جمعیت و گسترش فعالیتهای پزشکی به صورت تخصصی در رشته های مختلف ، تعداد درمانگاهها و بیمارستانهای کشور نسبت به افزایش جمعیت رشد متوازن نداشته و به نوعی تعداد تختها و امکانات بهداشتی درمانی در نظر  گرفته شده با میزان تقاضا، همخوانی ندارد. به عنوان مثال می توان به بیمارستان پورسینای رشت با بیش از 85 سال قدمت به عنوان تنها بیمارستان ترومای استان گیلان اشاره کرد  که به استانهای همجوار هم خدمات ارائه می دهد. بیمارستانی که در سال 1304 توسط خیرین گیلانی ساخته شد و در آن سالها جز بهترین بیمارستانهای کشور بود تا حدی که مسئولین وقت کشور خواستار احداث چنین بیمارستانی در تهران بودند تا اینکه پس از سالها فعالیت  به دلیل فرسودگی و افزایش تقاضا برای دریافت خدمات درمانی ، در اوایل دهه هشتاد به جایی رسید که یکی از مسئولین وزارت بهداشت و درمان این بیمارستان را مخروبه ترین بیمارستان کشور عنوان کرد . تا پیش از سال 1386 کمتر کسی جرات داشت با تقاضای خود دراین بیمارستان بستری شود و جایگاهی در بین مردم نداشت و اگر هم بیمارانی آن جا بستری می شدند  صرفا از سر ناچاری بود . در واقع وضعیت پورسینا در شان مردم گیلان نبود. اما پس از سال 1386 و با  استقرار تیم مدیریتی جدید، روش مدیریتی تغییر کرد و از آن زمان تاکنون علیرغم مشکلات موجود و ساختمانی فرسوده با عزم ، همت‌ و تلاش‌ پرسنل بيمارستان براي ارائه خدمات کيفي و مطلوبتر ، مسیر پر نشیب و فراز تعالی را طی کرد و همچنان این مسیر را با توکل به خدا ادامه می دهد . یکی از گامهای پیش بینی شده در راستای هیئت امنایی شدن بیمارستانهای مشمول بند 24 قانون بودجه کشور، استقرار نظام خودارزیابی مبتنی بر مدل تعالی سازمانی و الزام به افزایش کیفیت خدمات مبتنی بر این مدل است  که به دلیل جایگاه پورسینا در منطقه به عنوان تنها بیمارستان تروما و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات و اداره بهتر آن ، این بیمارستان در استان گیلان هیئت امنایی شد. همین اهمیت یادآوری می کند که هیئت امنایی شدن بیمارستانها نباید تحت تاثیر اظهاراتی غیرکارشناسانه قرار گیرد. زیرا این بیمارستان پس از هیئت امنایی شدن، شاهد تحولات چشمگیری در بخشهای مختلف بوده است. مردم عزیز به این موضوع کاملا واقفند که تغییرات در ظواهر برای توجه انظار عمومی نمی تواند جای تغییرات بنیادی و دائمی در ارائه خدمات درمانی تخصصی را بگیرد. کاری که در بیمارستان پورسینا انجام شده الگویی است که سازمانهای بزرگ و موفق دنیا از آن استفاده کرد ه اند و اگر روزی تیم مدیریتی فعلی در این بیمارستان حضور نداشته باشند، تفکر نوین و اندیشه ثمربخش آنها در پورسینا به یادگار خواهد ماند.  شاید امروز هر کسی که به بیمارستان پورسینا به هر دلیل مراجعه کند اولین چیزی که توجه اش را جلب می کند تغییر فضای فیزیکی، تغییر محیط و تغییر رفتارها باشد ، اما اتفاق بزرگ تغییر نگاه مدیریتی است ! تغییری که نتیجه اش دریافت تندیس بیمارستان برتر کشور در نخستین جشنواره حاکمیت بالینی و ایمنی بیمار در بهمن ماه سال 1391- کسب عنوان بیمارستان برتر اولین جشنواره حاکمیت بالینی کشور در دی ماه سال 1390-  دریافت بالاترین سطح جایزه کشور در بخش درمان از سوی سازمان های بهره وری و تعالی سازمانی در اسفند ماه سال 1390 - دریافت لوح تقدیر از سازمان بهره وری به عنوان تنها بیمارستان شمال کشور در اسفند ماه سال 1388 - دریافت و تمدید گواهی نامه بین المللی مدیریت کیفیت به مدت سه سال متوالی -  راه اندازی بخش پروفسور سمیعی در بیمارستان پورسینا - راه اندازی موسسه خیریه امید در بیمارستان پورسینا در سال 1389 - کسب رضایتمندی 76 درصدی بیماران در سال 1391 - موفقیت روابط عمومی پورسینا درنخستین جشنواره روابط عمومی های برتر استان گیلان ( کسب رتبه دوم استان در محور فنون ) در اردیبهشت ماه سال 1391 - بازنمایی فضای فیزیکی و تجهیز بیمارستان از سال 1385 تاکنون - انتشار فصلنامه آوای پورسینا از سال 1386 تاکنون - راه اندازی واحد رسیدگی به شکایات درسال 1389 –  راه اندازی کلینیک درد  در سال 1391 -  راه اندازی واحد مشاوره سلامت روان در سال 1391- راه اندازی چهارمین ایستگاه مطالعه گیلان در بیمارستان پورسینا در اسفند ماه سال 1391 - موفقیت پزشکان بیمارستان در آزمون های بورد تخصصی کشور - ارتقای سایت مرکز - انجام اعمال جراحی نادر و پیشرفته در بیمارستان -  کسب رتبه برتر پورتال دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1390 -  کسب رتبه برتر کشور در زمینه تحقیقات بیمارستانی ( طرح اپیدمیولوژی و پیشگیری از موارد غرق شدگی در شمال ایران ) - دريافت گواهينامه بين‌المللي مديريت كيفيت ایزو 9001 در آذر 1389 - انتخاب رییس بیمارستان بعنوان يکي از فعالترين جراحان مغز و اعصاب و پزشک نمونه کشور و محقق برتر استان طی سالهای 89 تا 92 - توليد و راه اندازي  قوي‌ترين‌ نرم افزار HIS كشور - کسب رتبه اول برنامه توليد شده  HIS بيمارستان پورسينا بين کلیه برنامه های  توليد شده کشور در سال 1390 - یکی از  پنج بیمارستان برتر دولتی کشور در سال 1387 با حدود 300 تخت فعال و 240 هزار مراجعه کننده و 25 هزار بستری بدون آنکه در کیفیت درمان خللی وارد شود - رشد چشمگير حضور فعال در کنگره هاي بين المللي طي سالهاي اخير از جمله حضور در كنگره‌ پروفسور سميعي‌ در سمپوزيوم‌ بين‌المللي‌ پرفسور سميعي‌ در بيمارستان‌ ميلاد تهران - انجام نورا اندوسکوپی مغز - ایندودیسککتومی و عمل جراحی دیسک با اندوسکوپ که یکی از سه بیمارستان سطح کشور است - انجام جراحیهای تومور مغزی - افتتاح اولین موسسه خیریه بیمارستانی در بیمارستان پورسینا (امید) - راه اندازی بخش VIP در پورسینا به همت موسسه خیریه امید -  کلنگ زنی بیمارستان امید در محوطه بیمارستان پورسینا با همت موسسه خیریه امید پورسینا در اسفند ماه سال 1391 -  راه اندازی کلینیک درد - عمل "لیزر پلاسما"برای اولین بار در گیلان، تاسيس اولین مراکز‌ تحقيقات‌ تروماي‌ دانشگاه‌ علوم‌ پزشكي‌ گيلان‌ ‌ در سال‌ 1383   به عنوان تنها مركز تحقيقات‌ تروماي‌ جاده ايي‌ كشور - انجام آرشیو دیجیتال تصاویر پزشکی برای اولین بار در گیلان - راه اندازی سیستم مشاهده تصاویر پزشکی از طریق اینترنت در هر نقطه از دنیا و انجام بایگانی مکانیزه و... بود. طی سالهای اولیه فعالیت این تیم مدیریتی علیرغم اینکه از بیمارستانهای دولتی انتظار نمی رفت از محل درآمد خود تجهیزات خریداری کنند و یا بخشهای جدید راه اندازی نمایند ، در بیمارستان پورسینا علاوه بر خرید تجهیزاتی نظیردستگاه دياليز براي بيماران  كه پيش‌ از اين‌ بايد منتقل‌ مي‌شدند یا تهيه دستگاه اکوکارديوگرافي براي ICU و خريد ميکروسکوپ براي جراحي تومور مغزي در اتاق عمل ،  یک بخش جدید (بخش پروفسور مجید سمیعی) ساخته شد و دو بخش دیگر از محل درآمد خود بیمارستان نوسازی و تجهیز گردید . این تیم مدیریتی در حالی با هدف رضايتمندي بيماران از روند کيفي و کمي خدمات ارائه شده کار خود را در طول سالهای اخیر ادامه داد که ارتقاء و ايمني بيمار ، نظم ، انضباط و نوآوري و يادگيري را از مهمترین ارزشهای خود می داند. با توجه به تفاوت بيماران ترومايي با ديگر بيماران بر اساس نظرسنجي که توسط مجموعه اي خارج از بيمارستان انجام شد پورسینا بیش از76 درصد از رضايتمندي بيماران را در طول سالهای گذشته کسب کرد که این نظر سنجی در سطوح کارکنان جامعه و بیماران انجام شد.

در راس این تیم مدیریتی قوی دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک جراح و متخصص مغز و اعصاب که یکی از شاگردان پروفسور سمیعی نیز می باشد قرار دارد. وی معتقد است که دیگر زمان آزمون و خطا وجود نداشته و می توان با صرف کمترین زمان از الگوهای موفق موجود جهت پیشرفت و نیل به اهداف مورد نظر استفاده کرد که البته با حرکت منطبق با این تفکر، بیمارستان پورسینای رشت در طول سالهای گذشته مسیر تعالی را طی کرد و اگر مشکلات اقتصادی در دوسال گذشته وجود نداشت به جرات می توانستیم ادعا کنیم که امروز پورسینا بین بیمارستانهای هیئت امنایی ، همردیف بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهران  بود. یوسف زاده در طول شش سال گذشته تلاش کرد انگیزه های نیروی انسانی را که در این مجموعه به دلایل مختلف کمرنگ شده بود با برنامه های گوناگون از قبیل مسابقات ورزشی در رشته های مختلف، کوهپیمایی خانوادگی ،مسافرت 48 ساعته خانوادگی ، برگزاری جشنهای متعدد مثل تقدیر فرزندان ممتاز پرسنل پورسینا ، جشن بزرگ خانواده پورسینا با نام جشن غدیر با دعوت از هنرمندان سطح کشور و اجرای برنامه های شاد و متنوع ، جشن تقدیر از بازنشستگان حتی بازنشسته سالهای گذشته، جشن روز پرستار ، تشکیل انجمن شعر و ادب فارسی و ... احیاء کند چرا که اطمینان دارد بدون همکاری و همراهی پرسنل امکان پیشرفت و ارائه مطلوب خدمات وجود ندارد هر چند طی دو سال گذشته با توجه به مشکلات شدید مالی دانشگاه علوم پزشکی گیلان جهت تحقق کامل این اهداف با مشکلات عدیده ای روبرو شد. پرسنل و کادر درمانی پورسینا علیرغم عدم دریافت کامل مطالبات خود در بحرانهایی مثل بحران  برف سالجاری، ایام تعطیلات و مناسبتهای مختلف تلاش می کنند که بیماران و همراهانشان با لبی خندان و خوشحالی بیمارستان را ترک کنند. با تدابیر این تیم مدیریتی حتی پس از ترخیص بیمار ، مسئول رسیدگی به شکایات با بیمار تماس گرفته و از وضعیت وی سوال می کند .  جالبتر اینکه اگر بیمار نیاز به ویزیت مجدد داشته باشد هماهنگیهای لازم برای ویزیت مجدد بیمار صورت می پذیرد و بدین ترتیب به دنبال نقاط ضعف و رفع آن هستند. آموزش پرسنل در این بیمارستان تداوم داشته و به دنبال پاسخی علمی برای رفع موانع پیشرفت بیمارستان بوده زیرا ایمان دارند بدون چشم‌انداز، برنامه‌ريزي‌، تعريف‌ پروژه‌ها نمي توان حركت‌ كرد. این بیمارستان الگوی موفق همه بیمارستان ها در سطح استان و منطقه است چرا که با تلاش و تدبیر تیم مدیریتی خود در طول سالهای گذشته از وضعیتی اسفناک به بیمارستانی درجه یک تبدیل شد. به نظر می رسد اگر مشکلات مالی این بیمارستان به نوعی در سالهای آتی مرتفع شود ، در آینده به یکی از پیشگامان ارائه خدمات بیمارستانی در سطح کشور تبدیل خواهد شد. اما سوالی در اذهان عمومی جامعه وجود دارد! اینکه چرا در طول سالهای فعالیت این تیم مدیریتی با توجه به افتخارات کسب شده پورسینا ، مسولین وقت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بحث اطلاع رسانی این افتخارات به عنوان آبروی گیلان آن طور که باید عمل نکرده اند؟ آیا کسب این افتخارات برای بیمارستانی دولتی با امکانات محدود و در شرایط سخت اقتصادی امری طبیعی است؟ مردم استان گیلان انتظار داشتند مسئولین وقت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بحث اطلاع رسانی از ظرفیت خوب رسانه ای که در گیلان وجود داشت استفاده کرده و از تیم مدیریتی و کادر درمانی اینگونه بیمارستانها که ایثارگرانه به آحاد جامعه خدمت می کنند تقدیر می کردند تا الگویی برای دیگر بیمارستانهای دولتی و خصوصی باشد. با توجه به اینکه بیمارستان پورسینا الگوی موفق یک بیمارستان هیئت امنایی در کشور می باشد از پرفسور برزیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان که کاملا به مشکلات بیمارستانهای دولتی اشراف دارد انتظار می رود این بیمارستان را در کسب افتخارات بیشتر حمایت کند. عملکرد بیمارستان پورسینا در طول چند سال گذشته با توجه به اینکه در عرصه سلامت پیشتاز بوده  همیشه بعنوان يك‌ الگوي‌ توسعه‌ مورد ارزيابي قرار گرفته است. تفکر نوین تیم مدیریتی پورسینا در طول چند سال گذشته باعث پیشتازی این بیمارستان در عرصه سلامت شد و نمره عملکرد آن در مدل تعالی و بهره وری افزایش قابل تاملی داشت. البته شاید نقاط ضعف هم وجود داشته باشد که دور از انتظار نیست چرا که املای ننوشته بدون اشکال است.
 

خبر های مهم
پربازدیدترین خبر ها

مشترک ماهنامه شوید

همینک تنها با چند کلیک عضو ماهنامه ناظر شوید.

تمامی حقوق این سایت متعلق به نشریه ماهانه اقتصادی ناظر می باشد .