• اعتراض شدید وزیر بهداشت: شعله هرگونه تصمیم آتش ‌به ‌اختیار دامن نظام سلامت و اقتصاد کشور را خواهد گرفت

    ناظر. وزیر بهداشت به اقدام ناگهانی وزارت صمت درباره بازگشایی مشاغل و مراکز کسب و کار اعتراض شدید کرد.

  • اعلام وضعیت سفید برای بیمارستان‌های گیلان نابخردانه است

    ناظر. این مدیر جذاب نمی‌داند که این نامه چه میزان بار قانونی برای خود او ممکن است داشته باشد که بدون ذکر استنادات لازم و صرفا با قید تغییر در شرایط، وضعیت را سفید اعلام نموده است.

  • تعویق وام‌های قرض‌الحسنه، نذر کردن روغن ریخته برای امامزاده است

    ناظر. سیاستگذاران نشان داده‌اند که گوش‌های بسته و دهان‌های باز دارند و در عالم سیاست، گربه ‌صفتی نیز سکه رایج است.

  • آقای روحانی! چرا جان مردم را به خطر می اندازید؟

    ناظر. چرا اینقدر اصرار به بازگشایی سریع بانکها و ادارات دارید؟/ بیش از یکماه است که خودتان به شدت رعایت می کنید و تمامی جلسات تان را از طریق ویدئو کنفرانس مدیریت می کنید و در جلسه هیأت دولت نیز فقط خودتان با نفر بغل دستی چند متر فاصله دارید!!!/ چنانچه عده ای ناآگاه و یا بی وجدان، موقعیت بحرانی کشور را درک نکرده و به توصیه ها و اخطارهای مقامات مسئول و "ستاد مقابله با کرونا" توجه نکرده و نمی کنند باید با آنان شدیدترین برخوردها را انجام داد!!/ وقتی که مجلس شورای اسلامی بطور کامل تعطیل است و برخی از دستگاههای وابسته به دولت و حتی تمامی مجموعه های خصوصی و غیردولتی نیز تقریباً تعطیل و یا نیمه تعطیل میباشند، پس چرا دولت به باز بودن و فعالیت بانکها و ادارات در این ایام بحرانی اصرار می ورزد؟

  • از شایعه تا واقعیت؟!

    ناظر. هيچ گونه تغييري در نحوه محاسبه قيمت برق رخ نداده و اقلام عوارض و آبونمان كماكان براساس مبلغ صورتحساب و تعداد روزهاي دوره از طريق پيامك به شماره تلفن همراه مشترک اعلام می شود

  • امیدواریم گوش مسئولان, مانند گوشی هایشان نباشد

    ناظر. حدود 90 درصد از کارگران زیرخط فقر هستند و دولت توجهی به آنها ندارد/ اکثر حمایتی های دولتی ها در کلام خلاصه و به مرحله عمل نمی رسد/ پرداخت نهایتاً‌ 600 هزار تومانی دولت مگر چقدر می تواند به آنها برای امرار معاش زندگی کمک کند در شرایطی که به گفته ی نمایندگان کارگران حداقل سبد معیشت کارگران 4 میلیون و 940 هزار تومان است

انتشار : 1399/2/12
7 ماه سرگردانی برای یک استعلام؛ آزمونی برای تکریم ارباب رجوع در عمل؟!

7 ماه سرگردانی برای یک استعلام؛ آزمونی برای تکریم ارباب رجوع در عمل؟!


همه ما کم و بیش با طرح تکریم ارباب رجوع و پیام‌هایی که در قالب منشور اخلاقی بر در و دیوار سازمان‌ها و ادارات دولتی نصب شده است، آشنایی داریم. در سال ۸۱ شورای عالی اداری تکریم ارباب رجوع با تصویب «طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری» و در سال 82 «دستورالعمل نحوه تشویق و تنبیه کارکنان موضوع مصوبه طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب‏رجوع»،  به یکی از هفت برنامه تحول نظام اداری کشور تبدیل شد. اما سوال اینجاست که پس از گذشت نزدیک به دو دهه از اجرایی شدن مقررات مرتبط با تکریم ارباب رجوع، این موضوع در ادارات دولتی تا چه میزان رعایت می شود؟

به گزارش ناظر و به نقل از اسرار امروز، ماجرای گرفتاری چندماهه یک شهروند گیلانی در پیچ و خم‌‌های اداره منابع طبیعی شهرستان رشت که در ادامه می‌خوانید، روایتگر فاصله‌ای است میان آنچه روی کاغذ درباره تکریم ارباب رجوع آمده است و آنچه در عمل اتفاق می‌افتد.

در طول سنوات گذشته بارها شاهد بودیم که مسئولان بلندپایه کشوری و استانی نظام اداری به مدیران محلی در خصوص حضور در بین مردم، اهتمام در رفع مشکلات، باز بودن در اتاق‌های مدیریت به روی مردم ، تسهیل در خدمت‌رسانی از طریق حذف بروکراسی‌های زائد و دست‌وپا گیر تاکید کردند. اما اظهارات و مدارک یکی از شهروندان گیلانی حاکی از آن است ظاهرا در اداره منابع طبیعی شهرستان رشت، گوش شنوایی برای تکریم ارباب رجوع وجود ندارد؟

با وجود اینکه استاندار گیلان بارها از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواسته است به مطالبات قانونی مردم در اسرع وقت پاسخ دهند، حکایت این شهروند گیلانی اهل و ساکن آقا سیدشریف شهرستان رشت از چند ماه نشان می‌دهد اراده‌ای برای رفع بروکراسی‌های پیچیده در اداره منابع طبیعی آن طور که باید، وجود ندارد.

بهنام طوفانی که می‌گوید از «قانون، قانون» کردن‌های رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان رشت به نقل از سازمان‌های نظارتی و مدیرکل منابع طبیعی استان، در توجیه تاخیر در رسیدگی به درخواستش به تنگ آمده است، در نهایت به منظور استمداد، راهی دفتر رسانه شد.  این جوان گیلانی تاکید می‌کند نگاه‌های سنگین و تحقیرآلود در اداره منابع طبیعی شهرستان رشت مثل تاول‌های سوختگی، ذهن و روحم را در طول بیش از هفت ماه گذشته آزرده و به همین دلیل اکنون دست یاری به سوی نمایندگان افکار عمومی در رسانه ها دراز کرده است.

دردل طوفانی شنیدنی است، آنگاه که می‌گوید: بیش از 7 ماه است که در اداره منابع طبیعی شهرستان رشت و استان گیلان درگیر دریافت جواب استعلام برای ساخت یک خانه هستم.» شاید فکر کنید محدوده جغرافیایی زمین مورد نظر این استعلام در دل جنگل‌های شرق یا غرب این استان سرسبز است اما این‌طور نبود، بلکه مربوط به قطعه زمینی در حدود 100 متر در مرکز بازار آقاسیدشریف شهرستان رشت و بر اصلی جاده است.

این جوان گیلانی با تاکید به اینکه سال‌ها در خانه پدری زندگی می‌کند و تصمیم دارد بدون تحمیل باری بر دولت، خانه‌ای بسازد، می‌افزاید: «اینجانب در مهر سال گذشته با انجام مراحل اداری و ثبت‌نام و پرداخت هزینه در سیماک (سامانه یکپارچه مدیریت املاک کشور) برای دریافت جواب یک استعلام راهی منابع طبیعی شدم و مجددا با پرداخت هزینه‌ای دیگر، در سامانه سامط (سامانه استعلامات اراضی منابع طبیعی) ثبت‌نام کردم و پس از هفت ماه برای دریافت جواب استعلامی که کارشناسان منابع طبیعی با حضور میدانی جز مستثنیات اعلام کردند، همچنان بین اداره کل منابع طبیعی استان گیلان و شهرستان رشت سرگردان هستم.»

طوفانی خطاب به نماینده عالی دولت در استان گیلان چنین دادخواهی می‌کند: «آقای استاندار، آیا حق اینجانب به عنوان یک شهروند گیلانی برای دریافت پاسخ یک استعلام قانونی با هر جوابی، هفت ماه سرگردانی در دالان‌های پیچیده رویه‌های دست وپا گیر منابع طبیعی شهرستان رشت است؟ آیا برای دریافت جواب یک استعلام باید منتظر معجزه باشم؟»

وی با اندوه فراوان ادمه می‌دهد: «بارها مراجعه حضوری داشتم و رئیس منابع طبیعی شهرستان رشت هر بار با امروز و فردا کردن و قانون، قانون گفتن به نمایندگی از سازمان‌های نظارتی نظیر سازمان بازرسی و قوه قضاییه باعث شد دست از پا درازتر و شرمنده نزد خانواده‌ام برگردم.»

این جوان گیلانی با مخاطب قرار دادن استاندار گیلان می‌گوید: «اینجانب که امکان دسترسی به جنابعالی را ندارم اما از شما می‌پرسم در قوانینی که مدیران شما در دستگاه‌های اجرایی به رخ ارباب رجوع می کشند آیا پاسخ جواب یک استعلام، زمان معینی ندارد و ارباب رجوع باید پس از هفت ماه، همچنان بلاتکلیف و سرگردان باشد؟ آیا خسارات مادی و معنوی به ارباب رجوع در چنین پرونده هایی که با قانون قانون گفتنی که مشخص نیست نفع آن برای ارباب رجوع چیست ، مدیران شما پرداخت خواهند کرد؟»

او می‌افزاید: «در مصاحبه استاندار گیلان بارها شنیدم که ارباب رجوع نباید درگیر کاغذبازی و بروکراسی اداری شوند اما در عمل، برای دریافت جواب یک استعلام پس از هفت ماه سرگردانی، به دلیل مانع‌تراشی‌ها و پاسکاری‌ها هنوز نتیجه‌ای نگرفتم و بلا تکلیف هستم.»

وی در ادامه با تاکید بر اینکه آن قدر به منابع طبیعی شهرستان رشت و استان گیلان مراجعه کرده که اکنون خسته و کلافه شده است، تصریح می‌کند: «متاسفانه در عمل تکریم ارباب رجوع در برخی ادارات این استان در حد شعار باقی مانده و برای عبور از دالان‌های تو در تو بروکراسی اداری باید کفشی آهنین به پا داشت تا شاید گوش شنوایی بتوان پیدا کرد.»

طوفانی با اشاره به تاکیدات حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور یادآور می‌شود: «از دادستان محترم کشور درخواست دارم بر اساس فرمایش خود مبنی بر اینکه سرگردان کردن ارباب رجوع و تاخیر در شروع کار جایز نیست، به داد اینجانب برسند.»

وی در پایان با اشاره به هفت ماه دوندگی بدون نتیجه با چهره‌ای خسته و معترض می‌گوید: «به این نتیجه رسیدم که تکریم ارباب رجوع در اداره منابع طبیعی شهرستان رشت صرفا شعاری زیبا و دهان‌پرکن است. گویا در اداره منابع طبیعی شهرستان رشت فراموش کرده‌اند که فقط و فقط به دلیل خدمت به ارباب رجوع حقوق می‌گیرند. این رفتار با ارباب رجوع، در واقع تحقیر آنهاست نه تکریم ارباب رجوع.

به دنبال اظهارات این شهروند گیلانی بر اساس رسالت رسانه‌ای خود به اداره کل منابع طبیعی استان گیلان مراجعه کردیم و البته در چند بار مراجعه در روز ملاقات عمومی از مدیر کل خبری نبود که  هر بار هم دلیل غیبت او برگزاری جلسات و ماموریت اعلام شد. سرانجام هر قدر تلاش کردیم تا در طول دو ماه لحظاتی این مقام مسئول را ببینم، متاسفانه میسر نشد؟ حضور نداشتن در روز ملاقات عمومی و دسترسی نداشتن رسانه‌ها به برخی مدیران معضلی است که در فرصتی دیگر باید به آن پرداخته شود، اما به طور خاص در این مورد پس از فراهم نشدن امکان پیگیری موضوع از مدیرکل، به معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان ارجاع شدیم.

در این میان نکته جالب توجه آن است که تماس‌های مکرر معاون یادشده و تاکیدات او به رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان رشت هم تاکنون کارساز نبوده است.

 حال سوال این است که در روندهای بروکراتیک اداره منابع طبیعی شهرستان رشت فقط برای ارباب رجوع ،بایدها و نبایدهای فراوان تعریف شده است یا کارمندان این اداره نیز وظایفی درباره تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی مستند، مستدل، شفاف و بهنگام برعهده دارند؟ آیا در منشور اخلاقی منابع طبیعی استان گیلان دستورالعملی برای رفع بلاتکلیفی چنین ارباب رجوعی پس از هفت ماه سرگردانی وجود ندارد؟

همچنین از استاندار گیلان می‌توان پرسید که تا چه اندازه بر توصیه‌ها و تاکیدهایش به مدیران درباره تکریم ارباب رجوع و حضور دربین مردم نظارت دارد؟ آیا مشکل برخی دستگاه‌های اجرایی که نارضایتی تولید می‌کنند، عمل به قوانین و مقررات است یا تفسیر دلبخواهی قوانین به ضرر ارباب رجوع؟ در برخی ادارات عده‌ای گمان می کنند مردمی که برای انجام امورشان به آنان مراجعه می‌کنند باید دست به سینه و مطیع حرف‌ها و نظرهایشان باشند و حق اعتراض ندارند.

شاید در برخی ادارات گیلان فراموش شده است که اگر کارکنانی در اداره نشستند و حقوقی دریافت می کنند به دلیل مردمی است که به آنها مراجعه می کنند و مردم ولی نعمتان آنها هستند.

خبر های مهم
پربازدیدترین خبر ها

مشترک ماهنامه شوید

همینک تنها با چند کلیک عضو ماهنامه ناظر شوید.

تمامی حقوق این سایت متعلق به نشریه ماهانه اقتصادی ناظر می باشد .